Geplaatst in Mijn Verhaal

Wil jij je genoom weten?

Zou jij het willen weten? Je eigen persoonlijke “code”. Weten of je een verhoogde kans hebt op een bepaalde ziekte zodat je er op tijd bij kan zijn? Of zou je juist doodsangsten uitstaan? Of weet je eigenlijk niet wat je zou willen?

Niet getreurd, de meningen over dit onderwerp liggen gigantisch verdeeld. Waar de een er de voordelen van inziet, zoals meer inzicht in genetische ziektes en eerdere genezing. Zien andere juist de problemen die het mee kan brengen, denk aan verzekeringen die kunnen gaan discrimineren of een nieuwe generatie van “eugenetica”, rassenhaat.

De discussie hierover zal nooit op houden, ook al wordt er straks besloten om een database op te richten met het genoom van iedere bewoner in Nederland.

Voorlopig zal die database er nog niet snel komen, want zolang er geen regels zijn met betrekking tot privacy en het genoom zijn wij als Nederlanders er nog veel te huiverig hiervoor. Laat ons die verzekeringsinstellingen kennen denken wij, zij zullen alles uitmelken. Toch is het aan de ene kant heel jammer, want door deze uitmelkerij die kan komen, is onderzoek naar onbekende delen van ons genoom gigantisch lastig. Kijk maar naar het Human Genome Project of Genome of the Netherlands, er zijn maar weinig proefpersonen die meededen/doen aan deze research projecten.

En toch, de verzekeringsinstelling zullen geeneens het grootste probleem zijn. Want, willen wij onze toekomst wel weten? Willen wij precies weten welke kwaaltjes wij hebben? Natuurlijk voor sommige ziektes kan het van groot belang zijn dat het zo vroeg mogelijk wordt ontdekt, maar wat als er iets wordt ontdekt waar nog geen geneesmiddel voor is. Ik moet er niet aan denken wat dat met je kan doen. Ook is je genoom nog heel onzeker, gedurende je leven kunnen expressies veranderen en kan er zomaar toch nog iets ergs ontstaan terwijl eerder werd voorspeld dat je gewoon gezond bent.

Nu ben ik de afgelopen tijd bezig geweest met het bepalen van onschuldige delen van mijn eigen genoom, en daardoor ben ik meer gaan nadenken over wat dit teweeg kan brengen. Natuurlijk ben ik voorstander van een database waarin mijn genoom staat (ondanks dat ik niet alles hoef te weten), ik ben tenslotte een onderzoeker to be, maar ik zie er ook de gevaren van in. Hoe dan ook, hoe denken jullie erover?

Zijn jullie je genoom willen weten?

Auteur:

Hoi lieve lezers. Dit ben ik, een klein, blond vrouw. Vol blunders en verhalen. Met een passie voor koken en lifestyle. En dat gaan jullie terug zien in mijn blog. Veel plezier. Liefs Karlijn

Een gedachte over “Wil jij je genoom weten?

Geef een reactie

