Geplaatst in Mijn Strijd

Mijn Strijd | Obsessie

Iets wat je leuk vindt kan leiden tot een obsessie als je het niet kan beheersen. Het kan een gezonde obsessie zijn, maar het kan ook tot een vreemde obsessie leiden. Zelf heb ik het laatste jaar een kleine obsessie gekregen voor de weegschaal. Op sommige dagen woog ik mezelf soms meer dan 3 keer per dag, om te kijken hoe mijn gewicht fluctueerde.

Twee redenen zorgen ervoor dat ik de weegschaal zo fascinerend vind. Het is namelijk erg interessant om te zien hoe je gewicht over de dag fluctueert. Vooral op slechte dagen waarbij ik slecht voedsel had gegeten en er geen gram bij kwam op de weegschaal, maar op dagen dat je gezond at het getal op de weegschaal omhoog schoot. Hoe kan het dat je lichaam zo reageert op voedsel, ik vraag het me nog steeds af. De andere reden was afvallen. Ik wou resultaat en het liefst zo snel mogelijk. Dus begon ik me te wegen, het liefst ieder moment van de dag of het getal al lager was. Iets wat me uiteindelijk zo frustreerde, omdat dat getal maar niet naar beneden ging. Het heeft me doen besluiten om de weegschaal gedag te zeggen.

De obsessie voor de weegschaal heeft altijd al een rol gespeeld in mijn leven. Vroeger moest je bij iedere bezoek aan de kinderarts gewogen worden, vreselijk vond ik dat. Ik was altijd bang dat ze er wat van gingen zeggen. Of momenten in de klas, dat je jezelf moest wegen en het kenbaar moest maken aan iedereen, mij niet gezien. Of in het openbaar, bij een museum bijvoorbeeld. De weegschaal heeft altijd in een negatief licht gestaan bij mij, maar nu is het voorbij.

Een week geleden is de laatste keer dat ik me gewogen had, zondagochtend 8 maart. De weegschaal gaf 57,6 kg aan. I know, het getal gaat nog niet helemaal lekker omlaag. Als je jezelf iedere dag weegt, dan valt dat verschil amper op. Maar wat gebeurt er als ik mijzelf een poos niet weeg, dan zie je wel dat er een kg vanaf is? Als ik me in ieder geval goed aan mijn dieet hou, en dat gaat redelijk tot nu toe. Dan moeten we toch hopen dat ik vrijdag 3 april eindelijk de 56 kg heb bereikt? Dus nog drie weken knallen en dan hopen dat er een kg vanaf is! We Shall See. 

Auteur:

Hoi lieve lezers. Dit ben ik, een klein, blond vrouw. Vol blunders en verhalen. Met een passie voor koken en lifestyle. En dat gaan jullie terug zien in mijn blog. Veel plezier. Liefs Karlijn

2 gedachten over “Mijn Strijd | Obsessie

  1. moeilijk…die constante strijd…ik weet er alles van..daarom dat ik nu elke maand naar de dieetiste gaat, en daar weeg…niks meer in huis…geeft heel veel rust, want eigenlijk heel eerlijk..zegt het helemaal niks over jou of over hoe je je moet voelen!

    1. Nee klopt, maar ergens achter in je hoofd speelt het toch een rol. Je moet het zien te accepteren, maar voordat het zover is ben je een erg lange tijd verder inclusief veel ups en downs

Geef een reactie

