Geplaatst in Mijn Verhaal

Studerende keuzes.

Later als ik groot ben, dan word ik onderzoeker, of wetenschapper of misschien wel professor. In ieder geval iets met stamcellen. De cellen die zich tot ieder cel in het lichaam kunnen vervormen. Zoals de ditto onder de pokémons. Om het nog preciezer te maken, ik wil een onderdeel zijn van alle wetenschappers die zich bezig houden met de ontwikkeling van kanker en een medicijn ervoor. Ik geloof dat als je gentherapie gaat combineren met stamcellen, een heel eind in de richting komt voor een medicijn.

Maar voordat het zover is, moet er gestudeerd worden. Op dit moment studeer ik Biomedische Technologie. Een studie die in alle punten overeenkwam met mijn verwachting. Een medische achtergrond die gebruikt wordt om technische hulpmiddelen te maken voor de maatschappij. Uiteenlopend van weefsel regeneratie, ja dat gedeelte met stamcellen, tot een robot arm. Eerlijk is eerlijk, ik vind alles interessant. Maar wil ik dit ook echt gaan doen? Weefsel regeneratie sowieso, maar die technische kant? Daar zie ik mij gewoon niet terechtkomen. Hoe interessant ik het ook vind, ik hoef géén nieuw röntgen apparaat uit te vinden, of een betere prothese.

Het derde jaar is bij uitstek geschikt om zelf in te vullen met keuze vakken die de opleiding aanbied. De UT bied helaas geen keuzevakken aan binnen BMT. In het kort gezegd worden er bij BMT 4 modules aangeboden waar 1 van die modules je bacheloropdracht is. In de overige drie modules ligt bij iedere module de nadruk op een andere discipline. Één van deze drie modules moet gevolgd worden en daarover moet de bacheloropdracht gaan. De overige twee modules zou je dan bij BMT mogen volgen, maar zouden ook zelf mogen worden ingericht. Aangezien BMT geen keuzevakken aanbied, moet je al snel kijken naar een andere studie. Dit kan bij een studie op de UT, zoals Psychologie of Technische Wiskunde, ook dat zie ik mijzelf niet doen. Er moest daarom gezocht worden naar een studie met overlap, maar niet teveel overlap. Een studie met uitdaging, veel nieuwe stof, maar moest voornamelijk nuttig zijn voor later. Genoeg keuze, maar wat is de beste keuze?

Na lang zoeken voor studies op andere universiteiten, liet ik uiteindelijk mijn oog vallen op (Medische) Biologie in Nijmegen. De studie heeft overlap met BMT, het medische gedeelte is er, alleen het technische gedeelte ontbreekt. Het heeft daarnaast genoeg keuzemogelijkheden, voor iemand die alles leuk vindt is dat natuurlijk fantastisch. Dus om mij er verder in te verdiepen, moest er een afspraak gemaakt worden met de studie adviseur. En die was vandaag. Na een lange reis richting het pittoreske Nijmegen, een lang gesprek met de studieadviseur is bij mij één ding duidelijk geworden. DIT IS HET! De vakken klinken interessant, er zijn genoeg practica en er is genoeg keuzemogelijkheid.

En dan komt de trein in beweging. Welke vakken worden gevolgd? Wordt het toegestaan door de examencommissies? Op en neer reizen? Of een kamer zoeken in Nijmegen? Wat doe ik dan met mijn kamer in Enschede? Onderhuren? Of toch opzeggen? Of toch wat anders?  Nijmegen is dan wel niet bepaald buitenland, maar zo begint het wel te voelen. Mijn hoofd zit op dit moment vol met vragen, is bang voor de toekomst en is zenuwachtig. Een klein stemmetje in mijn hoofd geeft aan dat ik hier nog een behoorlijke kluif aan ga hebben. Het stemmetje heeft gelijk, maar ik wil er even niet meer aan denken. Het enige wat ik nog wil is mijn bed in en slapen, studiekeuzes zijn vermoeiend. Het zal allemaal wel goed komen, uiteindelijk.

Wordt vervolgd.

Auteur:

Hoi lieve lezers. Dit ben ik, een klein, blond vrouw. Vol blunders en verhalen. Met een passie voor koken en lifestyle. En dat gaan jullie terug zien in mijn blog. Veel plezier. Liefs Karlijn

3 gedachten over “Studerende keuzes.

  1. pfff…ik hoef geen eens te kiezen, en vind het nu al vermoeiend als ik het zo lees..hahhahah..Natuurlijk komt het allemaal goed!! Succes!! Je bent al op de juiste weg!!!

Geef een reactie

