Geplaatst in Mijn Strijd, Mijn Verhaal

Mijn Strijd | Batavierenrace

Hallo Allemaal!

Sinds zaterdag 14 februari heb ik mijn hardloopavontuur weer op gepakt, want nu gaat het toch echt gebeuren. Ik ga namelijk meedoen aan mijn aller eerste hardloopevent! Superspannend 🙂

Rond het einde van het jaar 2011, ik was toen 16, was ik vol goede moed om mee te doen aan de Midwintermarathon (8 km). Na een paar maanden iedere zaterdag flink te hebben geoefend met mijn papa. Veel intervaltrainingen gedaan te hebben met de nodige “heuvel” trainingen, kon ik in december van dat jaar dan eindelijk 7,5 km aan een stuk lopen in 45 minuten. Trots als ik was op mezelf, want het was een heuse prestatie voor mij.

Die zaterdag erna stond ik te popelen om weer aan de slag te gaan. Maar toen brak er wat, mijn lichaam stopte ermee en een grote vlaag van angst krioelde in mijn hoofd. Kan ik dit wel? Wat als het niet lukt? Dan ben ik voor altijd het lachertje van de familie. En zo kreeg de angst de macht in mijn hoofd. Een kerstvakantie brak aan en mijn vader kon mij niet meer overtuigen om te gaan lopen. Een dik jaar ging voorbij, zonder dat ik mij ook maar één moment fit voelde. Mijn lichaam was geraakt door iets, en iedere inspanning die ik leverde bracht een hoop duizeligheid met zich mee. Wat de oorzaak is geweest, Joost mag het weten. Toen mijn lichaam zich eenmaal ging herstellen, waren de nodige kilootjes er bij gekomen. Jaren gingen voorbij met hardloop en dieetpogingen die tot niets hebben geleidt. Tot nu.

Sinds zomer vorig jaar heb ik het hardlopen weer redelijk te pakken, nog niet met een vast ritme, maar toch zeker één keer per maand. En dat is heel wat. Waar ik in december nog in mijn hoofd had om mee te doen aan de baggerloop in maart (6 km) heb ik dat even later varen, omdat ik op dit moment rond de 3 km zit. Toch moet het er wel een keer van komen om de ervaring van een hardloopwedstrijd mee te maken, en hoe kan ik dat beter ervaren dan in teamverband.

De Batavierenrace is een studentenestafette tussen Nijmegen en Enschede. Ieder team, bestaande uit 25 lopers, moet een afstand van meer dan 175 km overbruggen. Ikzelf mag een etappe van 3,6 km lopen, een afstand die mij met een beetje oefenen zeker moet gaan lukken, ook al is het dan te langzaam. Het is ook een afstand waarbij ik vrijwel zeker weet dat de angst me niet te grazen zal nemen.

De Batavierenrace vindt plaats op 25 april om 12 uur ’s nachts, dus tot die tijd heb ik nog tijd om te oefenen. Ondanks dat ik er ontzettend veel zin in heb, vind ik het toch wel erg spannend!

Hebben jullie al eens meegedaan aan een hardloopwedstrijd?

Auteur:

Hoi lieve lezers. Dit ben ik, een klein, blond vrouw. Vol blunders en verhalen. Met een passie voor koken en lifestyle. En dat gaan jullie terug zien in mijn blog. Veel plezier. Liefs Karlijn

Geef een reactie

