Geplaatst in Mijn Strijd, Mijn Verhaal

Mijn Strijd | Overgewicht

Overgewicht kan voor veel mensen een probleem zijn. Het kan je dagelijkse gewoontes belemmeren, zorgen voor gezondheidsproblemen, maar nog het meest kan het leiden tot psychische problemen. Zelf weet ik er alles, want negen maanden geleden behoorde ik nog tot deze groep. Nu was het in mijn geval nog geen groot probleem, het kwartje viel op tijd waardoor ik mij weer (snel) naar een gezond gewicht kon werken. Maar dit geldt niet voor iedereen.

Overgewicht kan in sommige gevallen een hormonaal probleem zijn en kan ook deels erfelijk zijn bepaald. Maar hoe graag iedereen die excuus zal willen gebruiken, voor de meesten van ons ligt het probleem toch aan de psychische kant. Zo ook voor mij, al snel nadat bij mij het kwartje was gevallen zag ik mijn probleem onder ogen. Stress. Bij ieder stressmomentje hunkerde ik naar iets ongezonds. Ik kon binnen een uur een zak chips naar binnen werken, waardoor ik me weer even goed voelde. Maar niet veel daarna voelde ik me lelijk en dik. Er waren twee dingen dat ik kon doen, stress verminderen of stress beheersen. Ik koos voor een combinatie waarbij de beheersing het meeste meetelde, want stress zal altijd blijven voorkomen al is het maar in een kleine hoeveelheid.

Mijn ogen opende ik op tijd, wat ervoor heeft gezorgd dat ik nu op het randje van gezond gewicht schommel. Ik heb me nog nooit zo goed gevoeld.

Helaas krijgen sommige mensen deze eye opener niet of te laat. Afgelopen weekend was op TLC een marathon over het leven van vrouwen die meer dan 272 kg wogen. Vrouwen die pas op dat moment tot inzicht kwamen dat het niet verder meer kon. Vrouwen die dan de strijd willen aangaan tegen hun overgewicht, die ze vaak al van kinds af aan met zich dragen. Je hoeft het programma nog geeneens leuk te vinden, maar programma’s zoals deze vind ik altijd erg inspirerend. Vooral als het de vrouwen dan ook nog lukt om af te vallen. Daarnaast werken zulke programma’s als waarschuwing, het waarschuwt mensen wat er gebeurt als ze te lang door gaan met eten. Een programma zoals deze brengt mij altijd weer terug naar de wereld waarin we leven en niet naar een sprookjeswereld.

Maar het programma laat ook dondergoed zien dat afvallen niet vanzelf gaat. De vrouwen bij wie het gelukt was om af te vallen hadden allemaal vrienden en familie die ze steunden. De vrouwen bij wie het niet gelukt was, hadden een echtgenoot die na een buik verkleinende operatie naar de snackbar reed om voor de ogen van de vrouw een broodje kroket te eten. Ofwel, wil je afvallen. Dan heb je steun nodig van je naasten. De vrouwen die het gelukt waren, kwamen ook oog in oog met de psychische problemen. Waardoor ze meer inzicht kregen waar het probleem zat en dat ze het konden oplossen. Hoeveel overgewicht je ook hebt, het programma laat zien dat je naast motivatie ook steun en psychische problemen onderdeel zijn om succesvol af te vallen.

Het enige wat me dan blijft verplaatsen aan zulke programma’s, is waarom omstanders niet eerder tegen de desbetreffende vrouw hebben gezegd met dat ze gewicht kwijt moet? Als een familielid of vriend nou eerder had gezegd met joh, moet je niet letten op de lijn. Dan had het toch nooit zover hoeven komen? Het kan ietwat gemeen overkomen, maar later zal de persoon je toch maar mooi dankbaar zijn. Of daar ga ik vanuit.

Al met al is een leven met overgewicht onprettig en bij deze kan ik zeggen hoe fijn het is om op een gezond gewicht te zijn. Iets wat ik iedereen gun en waarvan ik zeker weet dat iedereen met een beetje motivatie ook zeker moet lukken!

Auteur:

Hoi lieve lezers. Dit ben ik, een klein, blond vrouw. Vol blunders en verhalen. Met een passie voor koken en lifestyle. En dat gaan jullie terug zien in mijn blog. Veel plezier. Liefs Karlijn

Geef een reactie

