Geplaatst in Beauty

Mijn Gezicht | Imperfectie (2/4)

Een huid vol imperfectie kan je erg onzeker maken. Veel meiden/vrouwen, gebruiken dan al snel een laag foundation om deze imperfecties te verbergen. Ook ik heb die periode gehad met BB cream. Maar zulke crèmes maken de imperfecties alleen maar erger, wat je meer onzekerheid geeft. Wat zich weer uit in meer foundation. Wat zich uit in een geplamuurd gezicht. Naast dat je er op zulke momenten vaak niet meer mooi uit ziet, ben je een gigantische tijd bezig ’s ochtends wat je beter kunt gebruiken om te kletsen met huisgenoten of lekker uit te slapen. Daarnaast kosten deze producten best wel wat, dus als je er mee stopt hou je geld over voor andere leuke dingen. Wat een win-win situatie is dat!

Voor iedereen die nu gaat beweren dat een perfecte huid zonder make-up niet mogelijk is. Wil ik even wijzen naar deze prachtige (make-up loze) foto van Georgina Verbaan. Ik ben niet vaak onder de indruk van make-up loze foto’s van celebrities, maar deze vind ik wel erg mooi. Nu hoop ik wel dat ik het goed gezien heb dat ze echt niets op heeft, anders sla ik me echt voor mijn kop. Maar dat laten we nu maar achterwegen.

(c) gverbaan @ instagram
(c) gverbaan@instagram

Maar hoe verkrijg je die perfecte huid? Het belangrijkste eerst is om te weten wat voor een huid je hebt. Is deze erg vettig, droog of juist ertussen in. Zitten de imperfecties over je gehele gezicht, of is alleen de T-zone(kin, neus, voorhoofd) het probleem. Heb je een erg dunne huid, of kan het wel wat hebben. Wanneer je dit hebt uitgevogeld, kun je opzoek gaan naar de juiste producten. Mocht je het moeilijk vinden om dit zelf te bepalen, vraag het aan iemand die jouw vaak met een make-up loos gezicht ziet. Of stap een drogisterij in, meestal zijn de medewerkers wel in staat om je te helpen.

Eenmaal je gezichtstype bepaalt, dan heb je een basis van producten nodig. Zorg ervoor dat de producten die je haalt, jouw huid stimuleren en gaan zorgen voor een gemengde huid. De huid moet niet uitdrogen van het product en al helemaal niet vet worden. Welke producten je nodig hebt zal ik hieronder voor je neerzetten, ik ga hierbij geen namen noemen van merken. Ik ga tenslotte niets promoten, want iedere huid is anders en dus niet ieder merk hoeft te werken.

Als eerste is een goede reiniger van belang. Het maakt niet heel erg uit van welk merk deze reiniger is, maar ik zal hierbij wel zeker het ingrediënten lijstje bekijken. Zorg ervoor dat het product niet te veel parabenen bevat en al helemaal geen methylisothiazolinone, zodat huidirritaties uitblijven. Denk hierbij gelijk aan gebruiksgemak. Denk ook na of je een dikke of dunne reiniger wilt? Daarnaast is het belangrijk om een product te kiezen die bij jouw huidtype past. En niet te onbelangrijk, laat er geen ingrediënten in zitten waar je huid niet tegen kan.

Een ander iets wat handig is om te hebben zijn gezicht reinigingsdoekjes. Hierbij kies je een merk waar je tegen kan, zonder al te veel parabenen etc. Het is daarnaast vooral belangrijk dat het geen ruwe doekjes zijn, want dan maak je je huid/ogen alleen maar kapot.

Vooral bij imperfecties is het goed dat de huid schoon wordt gehouden, hierbij is water een groot pluspunt. Daarnaast is ook een tonic/toner prima om in je basis te hebben. Eigenlijk geldt hierbij hetzelfde als bij de twee vorige producten, geen parabenen etc. Daarnaast is het belangrijk dat de tonic lekker ruikt, de geur van tonic blijft redelijk lang op je gezicht hangen. Bij het gebruik van een toner/tonic heb je ook wattenschijfjes nodig, dus schaf die gelijk erbij aan.

We komen nu aan bij het een na laatste product, een scrub. Moet ik de “geen parabenen nog herhalen”, vast niet. De meeste punten die ik genoemd heb bij de reiniger gelden hierbij ook. Hiernaast wil je een scrub die wel scrubt, dus zorg ervoor dat de scrub deeltjes niet te zacht zijn. Daarnaast mogen de scrubdeeltjes ook niet te hard zijn, dat beschadigt je huid alleen maar.

Dan zijn we nu aangekomen bij het laatste product, de dag/nachtcrème. Hetzelfde riedeltje over de ingrediënten geldt hierbij ook en zelfs extra veel. Deze producten blijven namelijk voor langere tijd op je gezicht zitten. Kies daarom een crème die echt speciaal voor jouw huidtype is gemaakt, met natuurlijk een lekker geurtje (of geen geur).

De producten die je aanschaft moeten daarnaast voldoen aan jouw prijsklasse, maar moeten ook perfect zijn voor jouw huid. Soms kan het hierbij helpen om net een wat duurder product te kiezen, zodat je het juiste product hebt. Het is tenslotte je huid en daar moet je zuinig op zijn. Alle producten dienen jouw ook te prikkelen, ze moeten jouw aansporen om de producten ook echt te gaan gebruiken. Als je nog geen idee hebt over van welk merk je jouw product wilt hebben, kijk dan even rond in de drogisterijen. Als je een product gevonden hebt wat jouw wat lijkt, google dan eerst naar reviews over dit product. Van de meeste producten zijn deze er wel te vinden en kunnen jouw veel informatie verschaffen over of je hem wel of niet moet gebruiken. Je kan ook een miniversie van het product aanschaffen, zodat je hem eerst een periode kan uittesten. Koop vooral niet gelijk de hele serie van één product, bouw het langzaam op. Want voor hetzelfde geldt blijk je allergisch te zijn, en dan heb je een kast vol met dat product.

Daarnaast raad ik het merk Clearasil ten strengste af, deze droogt de huid, zelfs bij een vette huid, alleen maar uit. Mocht je er echt niet uitkomen en heb je een gigantische probleemhuid. Dan verwijs ik je door naar de LUSH of Bodyshop, omdat LUSH producten aanbiedt die gemaakt zijn uit alleen maar natuurlijke producten. De Bodyshop bied juist een serie van producten aan zonder parfum, wat zeker voor de probleemhuiden nog wel eens een verschil kan maken.

Ik hoop dat jullie wat aan dit lijstje hebben. Hoe en waarom je deze producten nodig hebt, leg ik de volgende keer uit. Tot dan!

Auteur:

Hoi lieve lezers. Dit ben ik, een klein, blond vrouw. Vol blunders en verhalen. Met een passie voor koken en lifestyle. En dat gaan jullie terug zien in mijn blog. Veel plezier. Liefs Karlijn

Geef een reactie

