Geplaatst in Mijn Strijd

Mijn Strijd | Tegenovergesteld

Mijn zusje kan alles eten wat ze wil. Echt alles, zonder ook maar een grammetje aan te komen. Ze kan twee zakken chips op eten, koekjes zonder ook maar iets aan te komen. Ik daarentegen kom bij het minste en geringste wat ik eet al aan. En dit is best frustrerend in sommige gevallen. Mijn zusje wil, als ze daar zin in heeft, overdag in het weekend nog wel eens een zak chips pakken. Wetend dat ze er toch niet voor hoeft te sporten om de calorieën er weer af te krijgen. Als mijn zusje die zak chips pakt, lokt het altijd gigantisch om zelf ook een handje te pakken. Mijzelf kennende dat het dan niet bij een handje blijft.

Bevriend zijn met iemand die alles kan eten wat hij/zij wil kan erg frustrerend zijn. Je wilt nee zeggen tegen datgene wat ze aanbied, maar je wilt ook zo graag die lekkernij eten. In plaats van frustreren heb ik me wat meer verdiept in het verschil tussen mensen.

Het verschil is te danken aan de stofwisseling, de metabolisme. Het is alles wat te maken heeft met de chemische processen in het lichaam. Zoals het maken van energie (ATP) in de celorganellen mitochondriën en het verbranden van deze energie om het lichaam te onderhouden. Een goede stofwisseling zorgt ervoor, met een snellere stofwisseling verbrand je meer energie. En met meer energie verbranden val je dus eerder af. Het klinkt allemaal heel simpel, maar de snelheid van je stofwisseling is deels bepaald door je genen.

Je stofwisseling kan je wel stimuleren. Op deze site vond ik enkele tips die ik de komende weken ga uittesten. De meeste van de 11 tips wist ik al. Nummer 3, genoeg water drinken is iets waar ik steeds beter in wordt. Het lukt me steeds beter om genoeg te drinken en ik voel me er helemaal prima bij. Ik merk ook dat mijn huid het heel prettig vind, het gaat er heel mooi van gloeien. Hoe dan ook, als je af wilt vallen kan het handig zijn om je stofwisseling deels te stimuleren. Het zal geen wonder verrichten, maar baat het niet dan schaadt het niet.

Hoe staat het met jullie stofwisseling?

Auteur:

Hoi lieve lezers. Dit ben ik, een klein, blond vrouw. Vol blunders en verhalen. Met een passie voor koken en lifestyle. En dat gaan jullie terug zien in mijn blog. Veel plezier. Liefs Karlijn

Geef een reactie

