Geplaatst in Mijn Strijd

Mijn Strijd | Een goede start

Ieder begin is lastig. Niet alleen bij een nieuwe hobby, maar vooral bij het aannemen van een nieuwe levensstijl. Want mijn “dieet” begint totaal andere vormen aan te nemen. Het draait amper nog om gewicht verliezen, alhoewel dat is wel het doel. Het gaat om veel meer ondertussen, het gaat om een betere conditie, een strakker lichaam en bovenal gezondheid. De laatste tijd heb ik me steeds meer doen beseffen hoe belangrijk een gezond gewicht is, overgewicht brengt zoveel ellende met zich mee. Niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk. Veel mensen hebben als voornemen om gewicht te verliezen aan het begin van het jaar, maar nemen dat veel te luchtig op. Je moet deels een plan hebben, dat plan heb ik, met eigen ervaring, voor jullie hieronder beschreven.

Als je eenmaal het besef hebt gevonden dat je wat aan je gewicht moet doen. Dan ben je geestelijk al zover om er echt wat aan te doen. Heb je dat besef niet, dan kun je het best proberen, maar het zal je niet lukken om af te vallen. Dat heb ik wel geleerd uit alle pogingen die ik heb gedaan om gewicht te verliezen en dan wel niet om op gewicht te blijven. Hoe je aan dit besef komt, dat moment voel jezelf aan.

Maar als je het besef hebt, ben je er nog niet. Dan komt het zwaarste gedeelte, het doorzetten. Op dit moment is er bijna 1 week voorbij voor mijn “dieet”. Hiervoor was je lichaam gewend aan veel eten, je moet nu langzaam de hoeveelheid afbouwen. Begin niet gelijk met veel sporten, dat komt later wel. Gewicht verliezen moet geleidelijk gebeuren, anders komt het er zo weer aan. De eerste 2 maanden let je dus op je voeding. Maar waar moet je dan op letten?

Laat alle zoetigheden staan en vervang voor gezond eten. Wanneer je die zoetigheden kan laten staan, dan kun je langzaam de hoeveelheid voedsel afbouwen naar normale portie. Ik neem hierbij aan dat je hiervoor teveel at van alles en veel zoetigheid. Zo niet, dan kun je mijn gebrabbel overslaan. Dit afbouwen na de juiste hoeveelheden en toch genoeg voedingsstoffen binnen te krijgen, moet je langzaam doen. Ik zou zeggen dat je met dit gehele proces minimaal 2 maanden bezig moet zijn. Deze basis is belangrijk voor het verloop van je nieuwe levensstijl. Als je van je slechte gewoonte(veel eten) een betere gewoonte heb gemaakt, kun je bezig gaan met nieuwe veranderingen. Maar voordat dat zover is, moet je eerst de aankomende 2 maanden zien overleggen.

Mijn eerste week zit erop. Ik moet toegeven, het is zwaar. Je moet er weer even in komen. Doordeweeks kom ik simpel door, alleen het weekend is lastig. Vooral omdat mijn ouders graag een zak chips openen. Nu heb ik me gelukkig weten in te houden, maar toch. Ik wil jullie nu nog één ding meegeven, een koekje/snoepje op zijn tijd mag! Wees niet te streng, want ook dan gaat het fout.

Hoe gaat het met jullie voornemens?

Auteur:

Hoi lieve lezers. Dit ben ik, een klein, blond vrouw. Vol blunders en verhalen. Met een passie voor koken en lifestyle. En dat gaan jullie terug zien in mijn blog. Veel plezier. Liefs Karlijn

Geef een reactie

