Geplaatst in DIY

Kerstboom Adventkalender | DIY

Als ik iets helemaal geweldig vind met kerstmis zijn het de adventskalenders. Vroeger had ik er ieder jaar wel één. De adventskalenders die me het meest bij zijn gebleven zijn die van het Kaasblad, het tijdschrift van Diddl, dit was toen helemaal in, en een adventskalender van de mini Baby Born. Ik vond de mini Baby Born altijd leuker dan de grote. Ook was er ieder jaar wel een adventskalender op Neopets. Maar op een gegeven moment ben je te oud en vind je deze dingen niet meer leuk.

Gelukkig bestaat er nu de December Kraskalender, met deze kalender mag je iedere dag een vakje krassen en wie weet win je een prijs. Ik ben er gelukkig niet verslaafd aan, dus ik kan me er altijd heerlijk mee vermaken en maak er echt 1 per dag open en kras ze niet allemaal tegelijk open. Meestal krijg ik er eentje op mijn verjaardag, dus begin ik in de maand november al, met de hoop dat ik dan een prijs win of een gratis lot dat ik dan in december nog een keer kan krassen. Zo niet, dan pech gehad.

Rendier Adventskalender

Nu kan ik me in ieder geval vermaken met een December kraskalender, maar een paar jaar geleden kwam ik een ander soort adventskalender tegen. Een adventskalender met vakjes waar je zelf dingen in kon stoppen. Ik was op slag verliefd op deze adventskalenders, van deze geweldige rendier tot en met de doosjes. Je hebt ze in alle soorten en maten, ik vind ze geweldig! Het leuke is dat jezelf kan bepalen wat je erin stopt, van iets lekkers tot een klein armbandje, tot een spreuk. Alles is mogelijk. Je kan er één voor jezelf samenstellen, of hem persoonlijk maken en geven aan iemand anders. Ronduit genoeg ideeën.

Doosjes Adventskalender

 

Nu zijn deze adventskalenders in Nederland niet volop verkrijgbaar, omdat het in Nederland een minder big deal is dan in het Verenigd Koninkrijk of Duitsland. Dus kreeg ik een idee, dit gebeurt vaker hoor, is niet zeldzaam, om er zelf één te maken. Ik hou van knutselen, dus waarom niet? Dus ik ging mijn idee langzaam in uitvoering brengen, helaas heb ik hem niet geperfectioneerd vanwege de drukte en mijn gezondheid. Maar het raamwerk is er, en ik moet zeggen dat ik best tevreden ben. Het plan is om er in de kerstvakantie mee door te gaan en om er dan een gewone staande kerstboom van te maken in plaats van een adventskalender. Het is namelijk ook erg leuk als decoratie 🙂

Deze kerstboom adventskalender is makkelijk zelf te maken en is ook leuk om te doen voor kinderen. Daarnaast is het ook nog eens erg goedkoop, dus wat wil je nog meer?

DSC_0103
De bedoeling van de kerstboomvorm. De onderste 3 verf je dan bruin en de rest groen en als de theorie klopt, zal hij (na aan elkaar geplakt) moeten blijven staan en kunnen dienen als kerstboomdecoratie!

 

Wat heb je nodig?
– 24 Toiletrollen
– Groen en bruine verf
– Groen en bruin papier
– Glitters, touwtjes en alles waarmee je je kerstboom wilt versieren
– Een mooie stift
– lijm

Waar begin je?
Je begint met het verven van de toiletrollen. Je verft 21 rollen groen en de overige rollen bruin. Hierna knip je rondjes te grote van de toiletrol uit het groene en bruine papier. Evenveel groene rondjes als groene rollen en evenveel bruine rondjes als bruine rollen. Beschrijf hierna de rondjes met de getallen. Hierbij kun je kiezen om de adventskalender op volgorde te doen, je begint bij de stam met 1 en de top is 24. Of je doet alle getallen door elkaar. Als je dit gedaan hebt en als de rollen droog zijn, plaats je de rondjes in de toiletrollen. De rondjes komen aan de ene kant van de rol, zodat daarachter genoeg plek is om een cadeautje in op te bergen. De rondjes zullen waarschijnlijk niet heel goed passen, maar het gaat erom dat je niet ziet wat erachter zit. We houden het simpel, je kan er natuurlijk ook een andere fancy manier voor bedenken, maar die keuze laat ik over aan jouw! Plaats hierna de rollen op elkaar zodat ze een kerstboom vormen, let hierbij op de volgorde van de getallen op de rollen. Begin met de onderste groene rollen en plaats een nieuwe rij rollen erop, met 1 rol minder dan eronder. Laat drogen en ga zo door totdat je de rij met 1 rol hebt bereikt. Maak hierna een vierkant met de bruine rollen, en plaats de stam onder de kerstboom. Klaar is je kerstboom!

Natuurlijk kun je het ook simpel maken en met een spuitbus gaan kleuren, ligt allemaal aan het feit wat je makkelijker vindt.

Versier nu je kerstboom met allemaal leuke glitters en strikjes. Plaats de cadeautjes aan de achterkant in de rol, zet de achterkant tegen een muur aan en klaar. Je kan beginnen met aftellen naar de kerst.

Natuurlijk zijn er nog veel meer mogelijkheden voor een eigengemaakte adventskalender, maar ik vond deze toch wel erg leuk.

Houden jullie ook zo van adventskalenders?

Auteur:

Hoi lieve lezers. Dit ben ik, een klein, blond vrouw. Vol blunders en verhalen. Met een passie voor koken en lifestyle. En dat gaan jullie terug zien in mijn blog. Veel plezier. Liefs Karlijn

Geef een reactie

