Geplaatst in Mijn Verhaal

Corpus, reis door het lichaam | Museumbezoek

Al vanaf dat het museum net was geopend, wist ik het zeker. Dit museum wil ik zien. En 23 oktober 2014 was het eindelijk zover. Het museum bestaat al sinds 2008, dus ik heb 6 jaar gewacht voordat het zover was. Waarom zo lang? Het museum is niet fijn te bereiken met het openbaar vervoer en het zat niet bij de museumkaart in. Zit het nog steeds niet trouwens. En als we een dagje uit gingen, dan was dat toch altijd met de trein. Dat was gewoon makkelijker. Maar nu was het eindelijk zo ver dat ik hierheen mocht.

corpus

Dus hoe vond ik het? Eerlijk is eerlijk, vond ik het een beetje tegenvallen. Maar ik zal niet te snel oordelen en beginnen bij het begin.
Na een lange autoreis, konden we dan eindelijk het museum vanaf de snelweg zien. In mijn beleving was het gebouw altijd veel groter, maar dat was het dus niet. Eenmaal bij het museum zag alles er schoon en nog steeds nieuw uit. Er was een kleine restaurant met biologische producten waar je kan wachten totdat je mag beginnen.

Prinses Beatrix bij de opening van het museum.

Toen we eenmaal aan de beurt waren, ga je met een groep van 16 de reis beginnen. Ieder heeft een koptelefoon op die je leid door het menselijk lichaam. Je begint in de knie en maakt zo langzaam de weg naar de hersenen. Hierbij wordt er onderweg wat verteld en zijn er diverse filmpjes te zien. Dat je je in het menselijk lichaam bevindt is gelijk duidelijk, om je heen zie je namelijk de onderdelen van het menselijk lichaam. Om jullie een indruk te geven, zie de afbeelding. Zelf mochten we geen foto’s maken. Aan het eind van de 55 minuten durende tour, loop je de 5 verdiepingen die je ondertussen omhoog was gegaan naar de hersenen weer omlaag. Hierbij is er op iedere verdieping meer informatie en educatieve opdrachten. Al met al ben je zeker 2 uur bezig om het hele museum door te werken.

De tour zelf was in redelijke Jip en Janneke taal. Met mijn biomedische achtergrond opgedaan op de studie was het dus een beetje overbodig. Logisch, het moet natuurlijk ook voor kinderen te begrijpen zijn. Alhoewel de tekst daarvoor ook niet helemaal geschikt was. Dat was dus eigenlijk de tegenvaller van de dag. De terug weg over de verdiepingen was daarna wel weer leuk gedaan. Met allemaal leuke quizjes en extra informatie over het lichaam, kon je strijden wie het beste was. Het meest leuke was nog dat er ook een apparaat stond dat je gezondheid mat. Hierdoor kwam ik erachter dat mijn gewicht precies goed is en dat vooral mijn vetpercentage goed is. Vooral dit laatste wou ik al een lange tijd weten. Dus dit stelt mij best gerust.

Al met al was het een leuke leerzame dag, ondanks dat ik me er meer bij had voorgesteld. Het is zeker een aanrader als je meer wilt weten over je lichaam of als educatief uitje met jonge kinderen.

+ Leuk als je meer wilt weten over jouw lichaam
+ Als je museums leuk vindt.
+ Een prima educatief museum voor kinderen
– Het is lastig bereikbaar
– Het verhaal is redelijk Jip en Janneke verhaal

Mocht je graag naar dit museum willen. Via de postcodeloterij voordeelagenda en andere kortingsacties kun je vaak goedkoper naar binnen. Ik raad ook aan om van te voren te reserveren, aangezien er nog steeds enorme aanloop is voor dit museum.

Ondanks dat ik door mijn studie alles al wist, was het alsnog een aangenaam bezoek.

Zijn jullie hier al eens geweest?

Auteur:

Hoi lieve lezers. Dit ben ik, een klein, blond vrouw. Vol blunders en verhalen. Met een passie voor koken en lifestyle. En dat gaan jullie terug zien in mijn blog. Veel plezier. Liefs Karlijn

Geef een reactie

