Geplaatst in Beauty

Make-Up Kwasten Reinigen

Een van de belangrijkste dingen die iedere make-up fan minimaal eens per maand moet doen: make-up kwasten reinigen. Want op die kwasten groeien ontzettend veel bacteriën en daarnaast blijven er ontzettend veel kleurpigmenten in je kwasten zitten. Dus mocht je eerst een donkere oogschaduw gebruiken en daarna een lichte met dezelfde kwast. Dan zal de licht altijd donkerder uitvallen. En dat willen we natuurlijk niet.

Dus hoe maak je dan je kwasten schoon? Er zijn ontzettend veel handige huishoudmiddeltjes om je kwasten schoon te maken, zoals met olie of zeep. Toch geef ik mijn voorkeur aan een echte kwastenreiniger. Dit wegens het gemak en het feit dat de huishoudmiddeltjes niet helemaal bevielen. De geur van de groene zeep lag me niet helemaal en van de olie werden mijn kwasten alleen maar vies. Er moet wel gezegd worden dat een kwastenreiniger vaak minder grondig werkt dan een goede stevige poetsbeurt. Maar als je van begin af aan goed je kwasten schoonmaakt, dan is een stevige poetsbeurt ook niet nodig. Dus ik koos voor een reiniger, deze heb je van het merk MAC tot de Hema. Mijn zusje had net die van de Kruidvat gekocht, welke rook naar groene zeep. Dus besloot ik om die van de Hema te halen, aangezien ik ook al tevreden was over de kwasten. Even snel de ingrediënten bekijken.

De ingrediënten die erin zitten zijn: Alcohol denat. > 30% + nonionic surfactant, parfum, alpha-isomethylionone, buthylphenyl methylpropional, methylchloroisothiazolinine, methylisothiazolinone, CI 17200 < 5%

Het alcohol met het nonionische oppervlakte zorgt ervoor dat er goed in de haren kan worden schoongemaakt. Hert Parfum is voor de heerlijke geur, want dat is het voordeel van deze reiniger. De alpha-isomethyl ionone  en buthylphenyl methylpropional is ook een soort van parfum[1]. De stoffen die hierna worden genoemd zorgen ervoor dat er geen bacterieën gaan groeien in de oplossing, bescherming van product voor langere houdbaarheid. Ik ben dus absoluut niet fan van deze stoffen, zoals te lezen valt hier. Toch merk ik er geen irritatie van op mijn gezicht, dus is het voor die ene product goed gekeurd. Het laatste stofje, CI 17200 is een kleurstof, wat voor mij absoluut niet hoeft in een product, maar goh, het roze kleurtje ziet er toch prima uit. Al met al was de alcohol voldoende geweest, toch is de parfum ook een prima toevoeging want de kwasten ruiken als bloemetjes.

Dus de officiële reiniging. Wat hebben we nodig? We hebben een reiniger nodig, een handdoek, een droogrekje (of bakrooster), keukenpapier en vieze kwasten.

 

We beginnen met de reiniger in het bakje te gieten, hierdoor zorg je ervoor dat je de reiniger schoon houdt en het is hygiënischer. Leg hierna de handdoek over het rekje, hierop gaan straks je gewassen kwasten drogen.

Nu alles klaar ligt kunnen we beginnen met schoonmaken. Pak een vieze kwast, dompel het in het bakje met de reiniger en wrijf over het keukenpapier. Doe dit net zolang totdat er geen kleur meer vanaf komt, dompel het eventueel nog in de reiniger tussendoor. Ondertussen zie je dat het bakje met reiniger al wat glitters en viezigheid bevat. Is de kwast schoon, dan leg je hem op het droogrekje.

 

Zoals in de galerij te zien valt, zal de kwast schoon worden. Hieronder zie je nog een duidelijke afbeelding van een smerige witte kwast die is schoongemaakt.

 

Dit wassen lijkt een simpel klusje, dit is het ook en het gaat redelijk snel. Helaas zitten er heel wat valkuilen aan.
Ten eerste komt het vaak voor dat je te hardhandig bezig gaat, hierdoor kreuken de haren en gaat de kwast kapot. Wees dus voorzichtig en doe rustig aan wanneer je met je kwast over het keukenpapier wrijft. Zorg ervoor dat er niet teveel reiniger op de kwast komt, de haren zuigen het op en zo komt het midden in de kwast terecht waardoor er haren uit kunnen vallen. Dit moeten we niet hebben. Daarnaast is niet iedere kwast gediend van de reiniger, zoals de ETOS kwast en grote kwasten van de Action zoals beschreven hier.

Omdat kwasten zo delicaat overkomen, kan het zijn dat je ze niet wilt schoonmaken. Maar als je voorzichtig te werk gaat en je netjes alle stappen volgt dan kan er niets verkeerd gaan mits je goede kwasten hebt.

Hopelijk hadden jullie hier wat aan! Hoe wassen jullie je kwasten?

[1]http://cosmeticsinfo.org/ingredient/alpha-isomethyl-ionone

Auteur:

Hoi lieve lezers. Dit ben ik, een klein, blond vrouw. Vol blunders en verhalen. Met een passie voor koken en lifestyle. En dat gaan jullie terug zien in mijn blog. Veel plezier. Liefs Karlijn

5 gedachten over “Make-Up Kwasten Reinigen

  1. Ik was mijn kwasten één keer per week met babyshampoo, mild en goed reinigend. Van tevoren zie ik er altijd tegenop maar eigenlijk ben ik altijd weer binnen 10 minuten klaar. De kwastenreiniger van de HEMA gebruik ik ook, maar eigenlijk alleen voor het schoonmaken van het kwastje waarmee ik gel eyeliner aanbreng. Als ik dat een week laat zitten krijg ik het er nooit meer van af.

Geef een reactie

