Geplaatst in Media, Muziek

Nederlandse Muziek (1) | Nielson

Vroeger kon je mij echt niet blij maken met Nederlandse muziek. Ik had veel liever Engelstalige muziek. Nu tegenwoordig heb ik het steeds vaker andersom. Want eerlijk is eerlijk, de muziek gaat er toch echt op achteruit. Anaconda van Nicki Minaj of Booty van Jennifer Lopez noem ik niet echt muziek meer. Misschien nog leuk om op te dansen, maar de inhoud is, hoe zal ik het netjes zeggen, inhoudsloos. De autotune vliegt je ook nog om de oren, wat is er gebeurd met artiesten met een geweldige stem. Zoals Mick Jagger of Freddie Mercury. 

Persoonlijk vind ik dat dit bij de Nederlandse muziek een stuk minder is. Nederlandse muziek is vaak nog puur, geen autotune en met inhoud. Hierbij bedoel ik het Bananenlied en een Bossie rooie rozen natuurlijk niet mee. Nu kan ik het over veel Nederlandse artiesten hebben, maar vandaag wil het hebben over Nielson, ofwel Niels Littooij. Bekend geworden door De beste singer-songwriter van Nederland, wat ik overigens niet heb gezien. Het liedje Beauty & de Brains vond ik gelijk al redelijk leuk. En eigenlijk blijft hij mij verbazen. Op dit moment draai ik Sexy als ik dans dus ook helemaal plat.

Vroeger zag je op Jetix (de kindertelevisiezender van mijn tijd) altijd Nederlandse artiesten die dan Engelse liedjes van High School Musical gingen zingen in het Nederlands. Vreselijk vond ik dat. Gelukkig laat Nielson zien dat het wel mogelijk is om dit goed te doen.

Op dit moment draait Q-music de top 500 van 00’s. Ik luister persoonlijk geen Q-music, teveel gewauwel tussendoor, maar er komen vaak wel leuke artiesten langs die live een liedje zingen. Zo ook Nielson, die in plaats van een Engels liedje coveren in het Engels, juist in het Nederlands heeft om getoverd. Het nummer The Man Who Can’t Be Moved van The Script is een van mijn favorieten. Toen ik hoordde dat Nielson dit nummer heeft gecoverd, was ik ook erg nieuwsgierig. Het nummer omgedoopt tot De Man Die Niet Kan Gaan vind ik persoonlijk erg goed gelukt. Nu blijf ik het origineel beter vinden, maar ik heb gewoon wat met zijn stem. Naast dit liedje, heeft Nielson ook nog wat andere nummers omgetoverd. Zoals Don’t lie van de Black Eyed Peas of These Words van Natasha Bedingfield. Respectievelijk omgedoopt tot niet waar en mijn woorden, zeker een aanrader om te beluisteren.

Nu verschilt de muzieksmaak bij iedereen, mijn moeder bijvoorbeeld vind Nielson dus ook helemaal niet geweldig. Dat kan. Waar ik wel benieuwd naar ben is jullie mening over zijn muziek? Vinden jullie het wat of skippen jullie het liever door?

 

 

Auteur:

Hoi lieve lezers. Dit ben ik, een klein, blond vrouw. Vol blunders en verhalen. Met een passie voor koken en lifestyle. En dat gaan jullie terug zien in mijn blog. Veel plezier. Liefs Karlijn

2 gedachten over “Nederlandse Muziek (1) | Nielson

  1. Hij trad aan het begin van dit studiejaar bij mij op school op. Ik vond het toen wel leuk, maar de muziek valt me tegen wanneer die niet live is. Er wordt bij zo’n optreden gewoon een heel leuke sfeer gemaakt.

Geef een reactie

