Geplaatst in Mijn Verhaal, Recensie

Bierfestival

Hou ik van bier. Mwah.
Hou ik van speciaalbier. Absoluut niet.
Hou ik van cider. Ja, ja zeker.
En Radler dan. Ja eigenlijk ook wel.

Is een bierfestival dan wat voor mij? Nee, eigenlijk niet. Maar, als ze dan verschillende soorten bier met citroen aanbieden en er zijn verscheidene soorten ciders. Ja dan heb je mij te pakken. Niet dat ik zo’n enorme zuipschuit ben, absoluut niet. Ben waarschijnlijk een van de weinige studenten die je niet blij kan maken met een kratje bier of fles wijn of ander alcoholische drank. Geef mij maar lekker een sapje of water met citroentje! Saaie student ben ik eigenlijk he ūüėČ

Het bierfestival in Apeldoorn werd zondag 7 september voor de 9de keer gehouden. Ik was er al 2x eerder geweest en de sfeer is er gewoon prima. Waar ik de vorige twee keer voor de gezelligheid kwam, was deze keer om een betere cider te vinden dan de Jillz en Strongbow. Niets mis met die twee, maar ze voldoen gewoon niet aan de echte, Engelse, cider. 

Dus eenmaal op het festival, liep ik regelrecht op het ciderkraampje af. In totaal waren er meer dan 50 kraampjes en dus meer dan 150 soorten bier. Want iedere tent had verscheidene biersoorten van 2 soorten tot een stuk of 6. Terug op de cider, helemaal happy dat het er was. Viel de geur ontzettend tegen, wat een vieze geur. Helaas voltrok deze geur zich in de cider, want deze smaakte daadwerkelijk naar afvalwater. Nooit gedacht dat het erger kon dan de te zoete Jillz. Het was van brouwerij Groot Merm, “Uwe Cider 5%”. Het is geen aanrader, en heb er dan ook niets beter over te zeggen.

Ondertussen had mijn vader van brouwerij¬†Rodenburg, “Nightporter 8%”.¬†Nu ben ik zelf geen fan van donker bier, maar heb hem toch even geproeft. Dit biertje had ieder karakteristiek van een donker biertje, het was daarnaast ook erg bitter. Vooral deze nasmaak bleef lang hangen. Een aanrader voor de Donkere Bier liefhebbers. Zelf was ik op zoek gegaan naar een fris biertje om nog te proeven en ik kwam uit op¬†“Kon Minder (citrus pale ale) 5%”¬†van¬†Bax¬†brouwerij. Dit biertje hoorde een frisse smaak van citroen te hebben. Had het dit ook? Ja, in de smaak van¬†Dubro afwasmiddel. Nu moet je niet denken, oh die houdt helemaal niet zo van bier, het ligt daar aan. Nee, het smaakte daadwerkelijk naar afwasmiddel, mijn getuigen waren het met mij eens. Omdat ik geen zin had in nog een vies drankje, besloot ik om me te storten op de¬†Sommersby cider door brouwerij Carlsberg. Sinds kort ontdekt bij de AH en nu al helemaal fan van. De beste cider die je kan krijgen in Nederland, want eerlijk is eerlijk. De Denen kunnen ook prima cider maken. Helaas niet erg veel geprobeerd, maar bier is dan ook niet mijn ding.¬†

Bierfestivals worden door heel Nederland georganiseerd en natuurlijk ook door Belgi√ę. Voor mij was dit helaas niet zo’n succesvolle editie, maar gelukkig was het wel gezellig. Mocht je van speciaalbieren houden of gewoon van bier. Maar wil je graag andere soorten proberen, dan is dit echt wat voor jouw. Mocht je niet van bier houden, dan kun je altijd nog gaan voor de gezelligheid. Ik zie het bierfestival eigenlijk als een klein “Oktoberfest”. Dus een mooi begin voor de volgende maand!

Zijn jullie ooit bij een bierfestival geweest?

Auteur:

Hoi lieve lezers. Dit ben ik, een klein, blond vrouw. Vol blunders en verhalen. Met een passie voor koken en lifestyle. En dat gaan jullie terug zien in mijn blog. Veel plezier. Liefs Karlijn

Geef een reactie

