Geplaatst in Mijn Verhaal

Mijn eigen “vetweefsel” kweken.

Nee, nee. Ik heb het niet over mijn buikvet. Want tsja, dat hoeft er van mijn niet te zijn. Ik heb het over iets anders, iets speciaals en toch wel een ethische kwestie. Ik heb het over eigen gekweekt vet uit een laboratorium. Het had natuurlijk leuker geklinkt als er had gestaan dat ik mijn eigen stukje bot ging kweken. Maar ik werd toegewezen aan vet samen met mijn projectgroepje. En dat zorgt voor een hele uitdaging, want waarom zou je in hemelsnaam vet willen kweken? Iedereen wil er toch vanaf?

Even als opheldering. Ik volg de studie BMT, BioMedische Technologie. Waarbij ik in wezen word opgeleid om hulpmiddelen te bedenken en ontwerpen voor de medische wereld. Hierbij kun je denken aan mechanische hulpmiddelen zoals protheses, maar ook aan biologische hulpmiddelen zoals een nieuwe wervel of orgaan. En dit laatste is wat ik het meest interessant vind. Namelijk, cellen. Om precies te zijn stamcellen. Stamcellen heb je in 2 soorten, die van embryo’s en die van niet embryo’s. Hierbij ligt ook de ethische kwestie. Embryonale stamcellen komen uit een embryo, waarna de embryo dood gaat. De niet embryonale komen van het beenmerg van volwassenen en zijn dus te verkrijgen zonder dat iemand eraan sterft. Helaas zijn de mogelijkheden bij embryonale stamcellen veel groter, dus daar ligt het probleem. 

Een voordeel van stamcellen is dat je ze aan kan sturen om iedere cel te worden die je maar kan bedenken. Je kan dus besluiten om het levercellen te laten worden (& misschien in de toekomst een complete lever) waardoor problemen als te weinig donoren opgelost kunnen worden. Hierbij is dan ook gelijk opgelost dat de donorlever afgestoten kan worden, want je pakt stamcellen van die gene die een nieuwe lever nodig heeft. Ideaal toch?

Maar in plaats van levercellen kweken, mag ik dus vetcellen kweken. Het ziektebeeld waarbij vetweefsel gebruikt kan worden is voor mij nog onbekend, maar ik ga er alles aan doen om iets te vinden waarbij je het zou kunnen gebruiken. En nee, plastische chirurgie vind ik geen oplossing. Oké misschien wel. Want als iemand echt heel erg ontevreden is met zijn lichaam, zou ik hem/haar natuurlijk graag op deze manier willen helpen. Want vetweefsel is toch veel beter dan siliconen. Al met al mag ik mij hier 10 weken mee vermaken en dat gaat mij zeker lukken!

Dit berichtje heeft daarom ook niet echt een moraal, ik wou gewoon mijn enthousiasme even kwijt. Wat heeft jullie enthousiasme gewekt de afgelopen week?

Auteur:

Hoi lieve lezers. Dit ben ik, een klein, blond vrouw. Vol blunders en verhalen. Met een passie voor koken en lifestyle. En dat gaan jullie terug zien in mijn blog. Veel plezier. Liefs Karlijn

Geef een reactie

