Geplaatst in Inspiratie

Een 3D Wervel

Ik volg een biomedische opleiding. Niet tot arts, maar tot wetenschapper. Met mijn studie kan ik mij richten op het technologische gedeelte, zoals protheses. Maar ik zou ook de kant op kunnen gaan van de cellen. Al met al is mijn doel om de nobelprijs  te behalen. Kleine waarschijnlijkheid dat het gaat gebeuren, maar dromen mag. Toch? In ieder geval zie ik de prijsuitreiking al helemaal voor me. Ik, in een prachtig rood jurkje die niet te lang is. Met mooie, op maat gemaakte zwarte pumps. Ja op maat gemaakt, het is namelijk verrekte lastig om pumps in maat 34/35 te vinden. En mijn haar prachtig opgestoken met krullen en diamantjes in mijn haar. Hiernaast draag ik een klein zilveren kettinkje met mijn geliefde zilveren Thomas Sabo armband. Haha, oké ik fantaseer te veel hierover. Maar wie weet, hoe awesome zou het zijn. Ik die iets uitvind dat andere mensen kan helpen of zelfs beter kan maken. Eigenlijk zou dat al voldoende moeten zijn, maar hoe grappig is het als een kleine, blonde vrouw. Die gilt als ze een spin ziet, kan shoppen tot ze een ons weegt en de meeste domme opmerkingen maakt die er bestaat, iets geniaals uitvindt. Dan zie je die verbaasde gezichten van de wetenschappers toch al voor je.

Waar ik heen wil met dit verhaal is eigenlijk een bericht van Nu.nl dat ik gisteren las. 3D printers worden steeds toegankelijker voor de “normale” mens. Zelf heb ik het genoegen gehad om ze al eens van dichtbij te mogen bekijken, toen ze nog in beginfase waren om het botmateriaal na te maken, maar ook nu ze al in meerdere vakgebieden gebruikt worden. Het zal voor in iemands huis nog geen perfect gereedschap zijn, maar in de medische wereld valt het goed te gebruiken. Zoals het bericht zegt is er een wervel gemaakt door een 3D printer. En laat dat nou net het onderwerp zijn waar mijn project vorig kwartiel over ging. Wij kregen ook een wervel gemaakt door zo’n printer, alleen moesten wij hier een constructie bij bouwen van metaal. Zodat niet alle kracht op de wervel kwam te staan. Zodoende moest er bij ons ook een metaal pin door heen komen zodat het verbonden kon worden met de constructie, dit is bij ons perfect gegaan zoals op de afbeelding te zien. Maar het is wetenschappers dus daadwerkelijk gelukt om een wervel te plaatsen zonder deze constructie. Hoe mooi is dat. En dat nog wel in de nek van een kind van 12. Het enige wat nu nog te hopen valt, is dat de implantaat kan meebewegen met het lichaam en dat er ook geen complicaties optreden. Want als dat het geval is, dan kunnen er zoveel mensen geholpen worden. En dat verdient naar mijn mening de nobelprijs. 

karlijn

 

Auteur:

Hoi lieve lezers. Dit ben ik, een klein, blond vrouw. Vol blunders en verhalen. Met een passie voor koken en lifestyle. En dat gaan jullie terug zien in mijn blog. Veel plezier. Liefs Karlijn

Geef een reactie

