Geplaatst in Beauty, Mijn Verhaal

Methylisothiazolinone

Volg je hem nog? Het heeft mij zeker 2 weken geduurd voordat ik hem vloeiend kon uitspreken.

Een jaar geleden werd ik opeens helemaal allergisch voor andrélon. Het shampoo/douche/styling merk. Het gebeurde erg plotseling. In eerste instantie had ik geen idee waar het aan lag, dacht dat ik misschien gewoon een eczeem huid had. Kreeg een speciale shampoo en volgens de dokter moest het binnen 6 weken over zijn. Dit was niet het geval, dus ik switchte van merk. Ik koos voor het meest neutrale merk die er was, Sebamed. Hierdoor genees mijn huid, maar de shampoo was ronduit niet fijn.

De zomer ging voorbij, de zon deed mijn hoofdhuid goed. Ik liet het voorval rusten, totdat ik eind 2013 opeens berichten tegen kwam over methylisothiazolinone. Wat bleek, dit stofje kon zorgen voor huidirritaties. Snel de verpakking opgezocht en het stond op de ingrediëntenlijst. Omdat ook mijn gezicht problemen had, ging ik alle producten langs. En verrek, het zat in bijna alle producten. Op dat moment besloot ik om alle producten met dit goedje te vermijden en mijn huid straalt meer dan ooit.

Maar wat is methylisothiazolinone eigenlijk? Methylisothiazolinone(MIT), niet verwarren met methylchloroisothiazolinone, is een conserveringsmiddel. Het word wel vaak samen gebruikt met methylchloroisothiazolinone. Problemen komen niet bij iedereen op, maar mocht je problemen hebben met je huid. Misschien is dit dan de oorzaker?

Het doel van dit conserveringsmiddel is het doden van bacterieën, virussen en andere kwadelijke stoffen. Op het moment van schrijven is er nog geen goed alternatief, de meeste zijn te duur of werken niet goed genoeg. Zonder het conserveringsmiddel zouden de producten dan ook niet lang houdbaar zijn.

Hoe kan het dan dat sommige mensen het pas naar jarenlang gebruik merken. Zie het als chocola bij honden. Chocola is heel erg slecht voor de beestjes door de cacao. Mochten ze een klein millimeter beetje krijgen, kan het meestal geen kwaad. Krijgen ze vaker een klein stukje, dan hoopt het chocola, ofwel cacao zich op. Het kan door de honden niet uit hun lichaam verwijderd worden. Waardoor op een gegeven moment de grens is overschreden en het beestje teveel chocola heeft gehad en ziek wordt. Hetzelfde geld bij mensen, de parabenen en MIT stapelen zich op, naar verloop van tijd heb je een grens overschreden en krijg je er allergische reacties op.

Veel mensen weten niet dat dit goedje slecht voor je kan zijn, daarom wil ik het ook onder de aandacht brengen. Het kan soms het beste zijn om zulke producten te vermijden en over te stappen op producten die dit niet hebben. Zelf ben ik overgestapt op producten van de Bodyshop en Lush, maar er bestaan ook veelal goedkope producten. Het is gewoon even snel de ingrediëntenlijst bekijken. Kleine moeite, bespaard veel energie.

Hadden jullie al eens van dit stofje gehoord? En wat vinden jullie van mijn eerste beauty gerelateerd bericht?

 

Auteur:

Hoi lieve lezers. Dit ben ik, een klein, blond vrouw. Vol blunders en verhalen. Met een passie voor koken en lifestyle. En dat gaan jullie terug zien in mijn blog. Veel plezier. Liefs Karlijn

Geef een reactie

