Geplaatst in Baked, Mijn Verhaal

De warm weer lunch.

Met warm weer zoals de afgelopen paar dagen, staat mijn hoofd en mijn buik helemaal niet naar eten. Het meeste eten ligt gewoon veel te zwaar, ijsjes zijn dan ook een perfecte oplossing. Maar wie toch graag wat voedingsstoffen, heb ik hier de perfecte lunch met heerlijk fris drankje. De aanleiding van deze lunch is dit recept, gepocheerde eieren met groene asperges en toast. Omdat ik nog nooit eieren heb gepocheerd, leek het me een goeie mogelijkheid om dat eerst eens te gaan doen voordat ik recepten ga maken met gepocheerde eieren. Deze eerste poging mislukte faliekant, het eiwit zat naast het eigeel en niet er mooi omheen. Voordat ik een foto kon maken, belande het ei al in de prullenbak. Het ei stonk redelijk naar de azijn die er bij was gedaan. En echt waar, de geur van azijn is misselijkmakend.

Niettemin was deze poging mislukt, toch stond mijn hoofd wel naar een eitje en werd het een simpel zachtgekookt eitje. Wat ik aanhoud voor een simpel zachtgekookt eitje, ontdekt na vele malen oefenen, is als volgt. Je stopt het ei in een pannetje met ruim water, zodat het ei helemaal onder is. Daarna gooi je er een beetje zout bij tegen het barstten. Je zet het vuur aan, en wanneer het water bijna kookt zet je een kookwekker aan. Deze zet je op ongeveer 4 minuten. Na deze 4 minuten is het eitje klaar en kun je hem voor 1 minuutje in koud water leggen om hem te laten schikken. Resultaat, een prachtig ietwat harder eiwit met heerlijk zacht eigeel.

Toch had ik niet echt zin in alleen een ei, dus besloot ik er een gezond broodje van te maken. Het recept is als volgt.

Wat heb je nodig voor 1 persoon?

Voor het broodje: Een ei, een kwart komkommer, 1 nectarine,  meerdere cherrytomaatjes of snoeptomaatjes, wat zout, wat peper, 1 plak ham, 1 bolletje of sneetje brood, eventueel wat basilicum of andere kruiden, eventueel kaas. Voor de drank: Koude thee of water, 1 kwart limoen, 1 mandarijn, eventueel wat munt.

DSC_0093[1]

Als eerste zet je het ei op, volg de instructies hierboven. Mocht je geen zachtgekookt eitje willen, laat hem dan iets langer in het water.

Stop daarna het sneetje brood in de oven, mocht het een bolletje zijn snijd deze dan eerst doormidden. Zet de oven aan op 160 graden en laat het broodje opwarmen, na 5 minuten leg je ook de ham erbij om deze warm te laten worden. De kaas kun je nu eventueel op je brood leggen, hierdoor krijg je een warm kaas laagje op je broodje. Na ongeveer nog 5 minuten, zal het brood lekker getoast zijn en de ham warm en niet te krokant.

Snijd ondertussen de kommer in kleine blokjes, de tomaten in 2 stukken en snijd ook de nectarine in partjes. Snijd ook de limoenkwart in 2, pel de mandarijn en snijd de partjes in twee en kneus eventueel het takje munt.

Wanneer het brood klaar is, leg deze op het bord. Leg hierover heen de ham gevolgd door de helft van de komkommer en de tomaten, leg de rest als salsa ernaast. Leg ook de nectarines naast het bord of in een apart schaaltje ernaast. Pel daarna het ei, en brokkel dit over het broodje, zorg dat het zachte eigeel over het gehele broodje is verdeeld. Strooi hierna wat peper en zout over het broodje, eventueel met kruiden naar keuze.

DSC_0099[1]

Pak een kan met koude thee of water, leg hierin de mandarijn partjes en de limoen gevolgd door wat ijsklontjes. Eventueel kun je ook wat nectarinepartjes in de drank doen.  Serveer daarna het drankje samen met het broodje, eet smakelijk!

Door de zoetigheid van de nectarine, en de hartigheid van de ham en het broodje. Is het een perfecte combinatie, de zoutigheid van de ham en de smeuïgheid van het eigeel zorgen voor een eenheid van het broodje. De zure limoen en de ietwat zoete mandarijntjes maken het drankje licht verteerbaar, koel en fris.

Wat is jullie perfecte zomerlunch?

 

 

Auteur:

Hoi lieve lezers. Dit ben ik, een klein, blond vrouw. Vol blunders en verhalen. Met een passie voor koken en lifestyle. En dat gaan jullie terug zien in mijn blog. Veel plezier. Liefs Karlijn

Geef een reactie

