Geplaatst in Inspiratie, Mijn Verhaal

Durf jij het?

Ik heb altijd al van lezen gehouden, eerst waren het voornamelijk boeken. Later las ik ook veel tijdschriften, denk aan de Hitkrant, Fancy, Cosmogirl. Op een gegeven moment wil je toch een ander vermaak tijdschrift lezen, niet alleen maar nieuws over 12 in een dozijn popsterren, de nieuwste mode of op welke popster lijk jij quizen. Dus toen kwam de Quest.

Voor als je nog nooit van de Quest hebt gehoord, de Quest is een tijdschrift die allemaal wetenschappelijke artikelen plaatst in een makkelijk leesbaar verhaaltje. De feitjes verschillen van de meest rare, naar de meest interessante verhalen. Al met al een leuk blad om te lezen.

Nu kunnen jullie het misschien al gehoord hebben, maar de Quest heeft nu een flinke campagne opgezet voor het promoten van het blad en vanwege het 10 jarig jubileum. Bij ieder nummer van deze maand zit namelijk een klein, springend insectje. Ofwel een niet meer levende sprinkhaan. Al voorgebakken en gekruid om zo in een gerecht te verwerken. Bij het nummer zit gelijk een receptenkaartje met 3 verschillende recepten om het beestje klaar te maken. Mijn vader stelde voor om hem te gaan verwerken in een loempia, zelf zie ik het niet zo erg zitten om hem op te eten. Misschien komt het met de tijd, maar ik heb gewoon wat tegen voedsel dat kraakt in je mond. Denk bijvoorbeeld aan taugé, vreselijk om dat te eten.

Durf jij het?

Ikzelf vind het een leuk initiatief van Quest om zo het “vleesgebruik” op de markt te brengen. Men staat er vaak niet bij stil dat er op een gegeven moment geen plaats meer is om genoeg dieren voor de voedselindustrie te stallen. Insecten daarentegen zijn makkelijk te stallen, waarom eten wij ze dan niet. Omdat het in de westerse wereld gewoon geen gebruik is om ze te eten. Quest geeft met deze actie een mogelijkheid om er toch eens een te proberen. Ondanks dat Quest het goed bedoeld, vinden veel mensen het ook een dis respect volle actie. Er zijn wel heel veel sprinkhanen gedood alleen voor promotionele doeleinden zeggen ze. Veel vegetariërs kunnen het niet waarderen dat er zomaar een dood dier op hun deurmat ligt. Of Quest een goede keuze heeft gemaakt of niet, dat mag jezelf beoordelen.

Maar zouden jullie het durven? Een sprinkhaan nuttigen als onderdeel van je hoofdmaaltijd? Ik hoor het graag!

Liefs Karlijn

Auteur:

Hoi lieve lezers. Dit ben ik, een klein, blond vrouw. Vol blunders en verhalen. Met een passie voor koken en lifestyle. En dat gaan jullie terug zien in mijn blog. Veel plezier. Liefs Karlijn

2 gedachten over “Durf jij het?

  1. Ik heb in de loop der jaren al een aantal keer insecten gegeten. Niet per ongeluk maar bewust als hapje om het te proberen, tijdens vakanties en op bedrijfsfeestjes. Dat waren dan meestal sprinkhanen en meelwormen. En het was niet vies. Als hoofdmaaltijd heb ik het nog nooit geprobeerd, maar wie weet gebeurd dat nog wel eens in de toekomst. Gebakken meelwormen kraken niet zo in je mond, zou je dat wel durven eten?
    Leuke stukjes trouwens op jouw blog. De moeite van het volgen waard.

    1. Dankje voor je reactie, erg leuk om te lezen! Ik weet niet of ik gebakken meelwormen zou durven eten. Misschien als je ze zo verwerkt dat ze niet herkenbaar zijn. Denk dat het wel een kwestie van wennen is, maar ik hou alle opties nog open.

Geef een reactie

