Geplaatst in Baked, Mijn Verhaal

Foodsel – Bruschetta à la Karlijn

Zelfgemaakte Bruschetta
Zelfgemaakte Bruschetta

Hoi lieve lezers,

Als student kun je denken dat ik vaak pasta eet, niettemin valt dat heel erg tegen. In het studentenhuis waar ik woon eten we erg gevarieerd. Van een simpel pasta gerecht, tot een AVG’tje. De pasta’s die we eten zijn wel vaak geïnspireerd op de Italiaanse stijl, tomaatje, basilicum. Dat bracht me op een idee om een simpele variatie te bedenken op een bruschetta.

Een originele bruschetta bestaat een een geroosterd sneetje brood ingesmeerd met olie en boter. Op dit sneetje komt een “salsa”. Die salsa bestaat uit tomaten, basilicum, tomaatje, uitje, olie en andere kruiden. Op zich is dit al heel simpel te maken. Smeer de sneetjes brood in met een dun laagje olie en wrijf er een teentje knoflook op uit. Rooster de broodjes hiernaar. Snijd dan de tomaten, kies voor goede tomaten, niet te waterig. De tomaten snijd je in blokjes, hierna voeg je na smaak de verse kruiden en ui toe en knoflook. Een klein scheutje olie er bij en klaar is kees.

Nu heb ik als student vaak geen verse kruiden. Erg jammer, want je proeft erg goed het verschil tussen verse en gedroogde kruiden. Dus hoe maak ik dan de bruschetta. Nou erg simpel.

Omdat ik niet erg gesteld ben op een knoflook geur, maak ik vaak alleen een geroosterd broodje met wat peper eroverheen om toch een beetje pit te krijgen. Waarom geen knoflook? Nou als snelle lunch is een hangende knoflook geur na die tijd geen oplossing als je gewoon daarna weer onder de mensen bent. Natuurlijk kun je alsnog wat knoflook eroverheen wrijven na gelieve.

Wanneer het broodje aan het roosteren is, meestal in de oven of in een broodtoaster. Let op de tijd, meestal is het zo klaar binnen 5 minuten. Dit verschilt per oven. Begin ik aan de salsa. Ik snijd de tomaten in blokjes, ietsjes olie erbij(vaak laat ik de olie weg, net wat gezonder), ietsjes citroensap voor een frisse smaak. Dit citroensap heb ik gewoon uit een flesje. Mocht je toch de luxe van een citroen hebben, doe er dan ook een beetje rasp van de citroen doorheen. Heerlijk!

Hierna komt dan mijn geheim, gedroogde Italiaanse kruiden van de Albert Heijn. Jeweetwel, die kruiden uit een zakje. Niet zo lekker als verse, maar toch heerlijk als toevoeging om een bruschetta van te maken. Natuurlijk kun je altijd nog een uitje of knoflook toe voegen. Maar de kruiden hebben al smaak zat.

Zelfgemaakte Bruschetta
Zelfgemaakte Bruschetta

En tadaa, zo smokkel je op het maken van een bruschetta, hetzelfde als een originele, maar dan met gedroogde kruiden. Lekker goedkoop en gezond. Eet smakelijk!

Liefs Karlijn

Auteur:

Hoi lieve lezers. Dit ben ik, een klein, blond vrouw. Vol blunders en verhalen. Met een passie voor koken en lifestyle. En dat gaan jullie terug zien in mijn blog. Veel plezier. Liefs Karlijn

2 gedachten over “Foodsel – Bruschetta à la Karlijn

Geef een reactie

