Geplaatst in Mijn Verhaal

De kracht van de Nederlandse taal in bloggen.

Het groene boekje (c)www.bndestem.nl

Sinds de basisschool is Nederlands nooit echt mijn beste vak geweest. Spelling met alle regeltjes ging nog, grammatica ook nog wel. Maar dan kwam mijn grootste nachtmerrie, begrijpend lezen. Ieder jaar op de middelbare school kwamen er altijd minimaal 3 toetsen voor die te maken hadden met begrijpend lezen. Was het niet vragen beantwoorden over een tekst, dan was het wel een samenvatting maken aan de hand van punten. Vooral dat laatste is het meest belachelijke wat verzonnen is om leerlingen te testen van hun kennis van de Nederlandse taal. Na 6 jaar deze marteling te hebben doorstaan. Vooral het eindexamen Nederlands was erg, en tekstbegrip en een samenvatting.

Vandaar dat toen ik besloot te gaan bloggen, het in eerste instantie in het Engels was. Naast dat het goed was om mijn Engelse taal te verbeteren, bereik je er ook meer mensen mee. Helaas bevatte ik de woordenschat nog niet erg goed genoeg om me goed uit te kunnen drukken in het Engels. Dus al met al, het was een redelijke faal. Ondanks alles, bleek ik het bloggen wel heel leuk te vinden. Dus waren er 2 opties. Opnieuw in het Engels proberen of overstappen naar het Nederlands. Ik koos voor dat laatste.

Nu moest er besloten worden waarover ik ging bloggen. Ging ik meer de beauty kant op of toch meer de persoonlijke kant. Ik wist het niet, dus koos ik voor allebei. Dit bleek, na ongeveer 3 weken, toch niet zo’n groot succes. Er zat geen samenhang tussen de berichten en ik probeerde eigenlijk teveel verschillende onderwerpen in een bericht te plaatsen. Waardoor de berichten slordig werden. Dat was juist niet de bedoeling, dus er moest iets anders op gevonden worden.

Waar ik net mijn tentamenweken achter de rug heb, kon ik in die periode nadenken over wat ik nou eigenlijk wou met mijn blog. Het kwam erop neer dat ik eigenlijk merendeels mijn leven en de gebeurtenissen daarin wil vertellen en zo nu en dan een beauty gerelateerd bericht of iets met mijn passie voor koken erin. Maar vooral dat eerste. Daarnaast om mijn Nederlands te verbeteren en nieuwe (inspirerende) mensen te leren kennen die dezelfde dingen leuk vinden als dat ik vind.

Vooral het Nederlands is voor mij een grote blokkade. Doordat ik nog niet de kracht heb ontdekt van het inspirerende en meeslepende schrijfstijl. Na een falende poging van mij, heb ik dus ontdekt dat het echt heel erg uitmaakt hoe je schrijft. Het gaat niet alleen om de inhoud, maar ook om de manier van schrijven. En dat wil ik nu gaan toepassen. Want een goed ontwikkelde kennis van de Nederlandse taal helpt om je beter te kunnen verwoorden, serieus genomen te worden en als een toekomstige wetenschapper mooie artikelen te schrijven.

Natuurlijk is bloggen over bloggen niet interessant. Maar ik had gewoon een gevoel dat zei dat ik er gewoon over moest vertellen. Want een ontwikkeling is er om verteld te worden en fouten zijn er om van te leren.

Ging het beginnen van een blog jouw gemakkelijk af of had je er ook moeite mee?

Liefs,

Karlijn

 

Auteur:

Hoi lieve lezers. Dit ben ik, een klein, blond vrouw. Vol blunders en verhalen. Met een passie voor koken en lifestyle. En dat gaan jullie terug zien in mijn blog. Veel plezier. Liefs Karlijn

Geef een reactie

