Geplaatst in Baked, Mijn Verhaal

Foodsel – Eend

DSC_0102

Vroeger, de tijd waarin ik alleen dingen at die ik kende.

Vroeger, de tijd waar al het onbekende niet in mijn maag terecht kwam.

Vroeger, waar de groentes altijd achterbleven op het bord.

Hoi lieve lezers,

Dat mijn vroegere ik nu voorbij is, dat kan ik je nu wel vertellen. Sinds de laatste 2 jaar is mijn passie voor koken en gezond eten alleen maar meer toegenomen. Dankzij Masterchef Australië en mijn favoriete Engelse kok, Jamie Oliver. Groente is nu een verplichting aan tafel, evenals geen mayonaise en al die andere shizzle. Naar fastfoodketens gaan gebeurt eigenlijk nooit meer en nieuwe dingen uitproberen gebeurt eens in de 2 weken.

Net zoals gisteren. Dankzij het herhaald aantal keren gezien hebben van eend met sinaasappelsaus, kon ik mezelf niet meer weerhouden om het te gaan maken. En de aanleiding dat mijn ouders naar de Poelier gingen voor kipspareribs, waar ik zelf niet zo’n fan van ben. Ze zijn voor mij nou eenmaal te spicy en al die botjes met enge dingen, nee dat is gewoon niets. Dus mocht ik voor mezelf een stukje tamme eend halen. Volgens de medewerker bij de Poelier kan je het beste beginnen met tamme eend. Omdat de smaak minder sterk is dan wilde eend, en eend over het algemeen een zeer uitgesproken smaak heeft.

De bereiding 

Op internet opgezocht naar de bereidingswijze van de tamme eend. Uiteindelijk hebben we aangehouden wat op een receptkaartje stond van de Poelier. 4 minuten op het vel, 4 minuten op de andere kant. Bij eend is het belangrijk dat je de vel kant inkerft. Dit doe je door kruizen te maken op het vel.

DSC_0100
De eend met inkervingen. Voor een eerste poging nog redelijk netjes. Zorg bij het inkerven dat net niet het vlees zichtbaar is

Hierna zou je hem nog kunnen kruiden naar wens, dit heb ik zelf niet gedaan omdat ik de eend gewoon puur wou proeven. Je begint met bakken op de vel kant, zo krijg je een lekker krokant korstje. Doordat het vel al redelijk vet is, hoef je geen olie toe te voegen. Doordat er vet vrijkomt van het vel, kun je daarna de bovenkant van de kip daarin bakken waardoor het nog meer naar eend smaakt. Nadat de eend gebakken was, liet ik hem 5 minuten rusten in een zilverfolie. Baatte het niet dat desondanks het bakken, de eend bij aansnijden nog steeds rauw was. Dus terug de pan in, wat zorgde ervoor dat de eend niet zo mals werd als gehoopt. Waarschijnlijk was de eend te dik, dus had het langer moeten staan.

De saus. De saus heb ik gemaakt door een recept van 24kitchen te nemen. Op de site stond dat je 50 gram suiker, 1 sinaasappel, 200 ml jus en 1 plak ontbijtkoek nodig had. Het recept volgende, en natuurlijk steeds proeven, merkte ik dat het beter is als je geen ontbijtkoek toevoegt. De ontbijtkoek zorgt voor een kruidige smaak, wat ik in combinatie met de sinaasappel niet erg lekker vond. Voor het dikker maken van de saus kun je misschien beter minder jus toevoegen of hem gewoon in laten koken. Maar dit is mijn mening.

Proeven.

Toen de eend en saus allebei klaar waren, ging ik natuurlijk op mijn meest masterchef mogelijke manier de eend opdienen. Hieronder zie je het resultaat. Doordat ik de eendenstukjes apart heb moeten aanbraden, werd het niet zo mals als gehoopt. Gelukkig was de eend niet te gaar, dus kon je nog wel goed proeven hoe tamme eend hoorde te smaken. Samen met de saus, maakte het zeker een geschikte combinatie.

Eend geserveerd met sinaasappel partjes en sinaasappelsaus.
Eend geserveerd met sinaasappel partjes en sinaasappelsaus.

Hebben jullie ooit al eens eend gegeten?

 Liefs Karlijn

Auteur:

Hoi lieve lezers. Dit ben ik, een klein, blond vrouw. Vol blunders en verhalen. Met een passie voor koken en lifestyle. En dat gaan jullie terug zien in mijn blog. Veel plezier. Liefs Karlijn

2 gedachten over “Foodsel – Eend

  1. Ik heb wel eens eend gegeten, is wel al weer lange tijd terug! Maar vond het wel lekker. ZIet er ook lekker uit op de foto!
    Ik heb dat trouwens ook haha, als ik het niet ken dan is de kans klein dat ik het probeer, eigenlijk heel stom XD

    1. Ik heb ook mijn best gedaan om het er nog smakelijk eruit te laten zien, ondanks dat het ietsje te donker vlees is geworden. Gelukkig proef ik de laatste tijd steeds meer, komt door mijn obsessie voor kookprogramma’s haha.

Geef een reactie

